torsdag 5 april 2012

Tankens kraft

En bekant påpekade för mej för ett par dagar sedan att jag inte ska bli besviken ifall jag inte klarar av att springa halvmaraton på 1.30 h den 5.5. i Helsingfors (Helsinki City run). Hans mening var säkert god och omtänksam och han ville säkert få mej att inse att man måste kuta rätt så snabbt för att komma i mål på den tiden som vanlig motionär.... Jag blev nästan arg - "det är klart att jag blir besviken ifall jag inte klarar av att uppnå mitt mål", svarade jag utan tvekan. Han såg nästan förskräckt ut. Vad jag egentligen ville säga var att en idrottare som före ett lopp börjar tänka i de banorna "att inte gör det något ifall jag inte presterar så bra" eller "jag nöjer mej med att komma i mål" redan i praktiken har förlorat loppet. Sen är det en annan femma att idrottare gång på gång får träna på att komma igen och börja om från början efter misslyckanden - men den biten hör hemma efter loppet - inte före!

Inga kommentarer: