tisdag 27 augusti 2013

Individen bakom prestationen


"Guldmedaljer är i verkligheten inte lagade av guld, utan av svett, beslutsamhet och en massa träning" är mottot på Christoph Treiers hemsida. Jag kan inte låta bli att skriva några rader om just den här insikten. För ju äldre jag blir, destu mer intresserad blir jag av individen bakom prestationen. Framgångsrika chefer, fina titlar och utnämningar och medaljer i all ära, men vem är människan bakom alla dessa? Ännu under min studietid och i början av arbetslivet var jag ganska naiv och förvånades över hur vissa människor kunde hålla så fina presentationer, tal och framföranden? Hur kunde de veta så mycket och vara så kunniga? Människor på höga poster. Idag vet jag bättre. Att det krävs timmar och åter timmar för att ta sig så långt. Framföranden som kanske har planeras i flera dagar innan, kurser i presentationsteknik, erfarenhet.......you name it. Chefsposter kommer inte heller gratis på posten. Gift med en dylik vet jag vad jag talar om. Arbetsdagar som aldrig tar slut, ständig närvaro, avbrutna semestrar, långa resor och många nätter hemifrån. Krav som aldrig tar slut.

När det gäller idrott och prestationer har jag aldrig behövt vara så naiv. Jag har själv prövat - jag vet vad det handlar om. Det är kanske därför jag blir så irriterad på människor som fränt uttalar sig om hur dåliga finländarna är i olika sportgrenar. Gör det bättre själv vill jag ropa! För den som inte har tränat år ut och år in, dag efter dag, timme efter timme vet inte vad det krävs för att vara framgångsrik. Man behöver inte ens sikta på guldmedalj, det räcker gott och väl med bronsmedalj för att känna blodsmaken i munnen, mjölksyran i benen och svetten i pannan......

Inga kommentarer: